| برنامه آموزشی گروه پوست در مقطع کارآمورزي مقدمه معرفي رشته و جايگاه آن دروظايف پزشك عمومي بيماريهاي پوست جزو شايعترين شکايات بيماران مي باشد و پزشکان عمومي در طول دوران طبابت خود با تعداد قابل توجهي از اين بيماران برخورد دارند و آشنايي با اين بيماريها ميتواند در مواردي بدون نياز به ارجاع بيماران نياز بيماران را بر طرف نمايد. حيطه فعاليتهاي علمي، اموزشي وخدماتي رشته اين رشته در مقاطع کارآموزي ، کارورزي و دستياري به پرورش دانشجويان پزشکي مي پردازد و در زمينه هاي بيماريهاي پوست و درمانهاي زيبايي مانند ليزر درماني ، تزريق بوتاکس ، پيلينگ و ... به تمام افراد جامعه خدمات ارائه مي دهد. معرفي دوره گروه هدف (مقطع) : کارآموزان پوست پيش نياز : گذراندن دوره علوم پایه، امتحان جامع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، سميولوژي بيماريهاي پوست طول دوره : يک ماه نظري : عملي :4 هفته معادل واحد درسي : 3 واحد نظري : عملي : 3 واحد محل اجراء : درمانگاه و بخش پوست بیمارستانهای امام رضاو (ع) قائم (عج) بخش آموزشي : بخشهاي پوست بيمارستانهاي امام رضا(ع) و قائم (عج) درمانگاه : پوست بيمارستان قائم (عج) مسئول دوره آموزشي : دکتر يلدا ناهيدي اعضاء هيات علمي برنامه : اساتيد گروه پوست : دکتر مسعود ملکي ، دکتر محمد جواد يزدان پناه ، دکتر وحید مشایخی، دکتر احمدرضا طاهري ، دکتر پوران لايق ، دکتر بيتا کيافر ، دکتر يلدا ناهيدي،دکتر سارا صبوری راد،دکتر نغمه زابلی نژاد ،دکتر صادق وهابی املشی ،دکتر معصومه حسینی نژاد. ضوابط دوره : مدت حضور همه روزه از ساعت 8 الي 12 حضور در درمانگاه و کلاس طبق برنامه گروه غيبت مجاز: 2 روز در ماه با هماهنگی مسئول آموزش تعداد کشيک (حداقل وحداکثر) آموزش در اين بخش با کشيک همراه نمي باشد. هدف كلي : 1-در پایان این دوره آموزشی کارآموز باید بتواند با مراجعان کارکنان و سایر اعضا تیم سلامت به نحو شایسته همکاری کند و ویژگیهای رفتار حرفه ای مناسب را در تعاملات خود به طور مناسب نشان دهد ،خصوصا در شرایط بالینی مختلف نشان دهد که مسئولیت پذیری ورزیدگی و اعتماد به نفس لازم را برای انجام وظایف حرفه ای بدست آورده است . 2- از بیمار مبتلا به علائم و شکایات مهم وشایع در این بخش شرح حال بگیرد ،معاینات فیزیکی لازم را انجام دهد٬ تشخیص های افتراقی مهم را فهرست کند، اقدامات ضروری برای تشخیص و مدیریت مشکل بیمار را در حد مورد انتظار برای پزشک عمومی و متناسب با استاندارد های بخش بالینی محل آموزش زیر نظر استاد مربوطه انجام دهد . 3- مشکلات بیماران مبتلا به بیماریهای شایع و مهم مرتبط با این بخش را شناسایی کند. بر اساس شواهد علمی و گایدلاینهای بومی در مورد اقدامات پیشگیری درمان پیگیری ارجاع و توانبخشی همراه با اموزش بیمار در حد مورد انتظار از پزشک عمومی استدلال و پیشنهاد نماید و در مدیریت مشکل بیمار بر اساس استانداردهای بخش زیر نظر سطوح بالاتر مشارکت کند. پروسیجر های ضروری مرتبط با این بخش را با رعایت اصول ایمنی بیمار به طور مستقل با نظارت ( طبق ضوابط بخش ) انجام دهد . شرح درس : در این چرخش آموزشی کارآمورزان باید از طریق حضور در راندهای بالینی درمانگاههای آموزشی و انجام تکالیف فردی و گروهی به اهداف مشخص شده دست یابند برای تامین دانش نظری کلاسهای آموزشی مورد نیاز برگزار میشود. فعالیت های آموزشی :حضور روزانه در درمانگاه آموزشی و کلاس های آموزشی طبق برنامه دوره . پيامد مورد انتظار برنامه : الف) در حيطه دانش: کار آموز بايد دانش کافي در مورد اپيدميولوژي ، سبب شناسي ، بيماري زايي ، آسيب شناسي ، تظاهرات باليني ، تاثير عوامل بالقوه فيزيکي و روحي بر بيمار و موارد ارجاع در زمينه بيماريهاي شايع و بومي مناطق مختلف کشور را داشته باشد. ب) در حيطه مهارت : 1- کارآموز بايد بتواند پس از اخذ شرح حال و معاينه ذقيق باليني ، ضايعات پوستي را توصيف نمايد و تشخيص هاي افتراقي و مناسب را مطرح نمايد. 2- کارآموز بايد بتواند با توجه به شکايات و نشانه هاي بيماري و بهره گيري از يافته هاي آزمايشگاهي رويکرد تشخيصي مناسب را ارائه نمايد. 3-کارآموز بايد نحوه برخورد ، تظاهرات شايع و اصول درمان بيماريهاي شايع پوستي را شرح دهد. 4- کار آموز بايد يتواند موارد اورژانس و ارجاع موارد خاص بيماريهاي پوست را تشخيص دهد. ج) در حيطه نگرش : تغيير در نگرش و رفتار مطابق با شاخص هاي مدون استانداردهاي آموزش عمومي مصوب مرداد 1396 با تاکيد بر اخلاق پزشکي و اسلامي ، رفتار حرفه اي ، پاسخگويي و احساس مسئوليت ، ارتباط موثر و آموزش بيمار ، کار گروهي ، جامعه نگري و پيگيري هدف كلي: تشخيص و درمان صحيح بيماريهاي پوست و ارجاع آنها در موارد لزوم اهداف اختصاصي: الف) در حيطه دانش: کار آموز بايد دانش کافي در مورد اپيدميولوژي ، سبب شناسي ، بيماري زايي ، آسيب شناسي ، تظاهرات باليني ، تاثير عوامل بالقوه فيزيکي و روحي بر بيمار و موارد ارجاع در زمينه بيماريهاي شايع و بومي مناطق مختلف کشور را دارا باشد. 1- کارآموز بايد بتواند پس از اخذ شرح حال و معاينه ذقيق باليني ، ضايعات پوستي را توصيف نمايد و تشخيص هاي افتراقي و مناسب را مطرح نمايد. 2- کارآموز بايد بتواند با توجه به شکايات و نشانه هاي بيماري و بهره گيري از يافته هاي آزمايشگاهي رويکرد تشخيصي مناسب را ارائه نمايد. 3-کارآموز بايد نحوه برخورد ، تظاهرات شايع و اصول درمان بيماريهاي شايع پوستي را شرح دهد. 4- کار آموز بايد يتواند موارد اورژانس و ارجاع موارد خاص بيماريهاي پوست را تشخيص دهد. ج) در حيطه نگرش : تغيير در نگرش و رفتار مطابق با شاخص هاي مدون استانداردهاي آموزش عمومي مصوب اسفند 1385 با تاکيد بر اخلاق پزشکي و اسلامي ، رفتار حرفه اي ، پاسخگويي و احساس مسئوليت ، ارتباط موثر و آموزش بيمار ، کار گروهي ، جامعه نگري و پيگيري مطالعه کوريکولوم ايمني بيمار (patient safety) به کليه کارآموزان بخش پوست توصيه مي شود. کارآموز مي بايست شان ، حريم و خلوت بيماران را رعايت کند ،راز دار باشد و اسرار بيماران را حفظ کند،دلسوزانه از بيمار مراقبت کند،مسئوليت پذير باشد،وظايف خود را بطور قابل اعتمادي انجام دهد،راستگويي را در کليه تعاملات حرفه اي رعايت کند،از خواسته بيمار حمايت کند،از حقوق بيمار و جامعه حمايت و جانبداري کند،به نيازمندان خدمت کند،ظاهر و پوشش حرفه اي خود را از نظر لباس ، آرايش و گفتگو رعايت کند،به فرهنگ و اعتقادات بيمار احترام بگذارد و از قضاوت کردن در اين مورد اجتناب کند،در جهت اصلاحات آموزشي و باليني در جهت منافع عمومي تلاش کندو نقش رهبري را بر عهده بگيرد،به ارزشهاي معنوي در پزشکي اهميت بدهد،بيما را محور همه تلاشهاي تيم سلامتي بداند و از حق بيمار براي بهره مندي از بهترين مراقبتهاي سلامتي دفاع کند،با بيماران با احترام رفتار نموده حريم آنها را رعايت کند.ارتباط حرفه اي خود و ساير اعضاي تيم سلامتي را با بيماران /خانواده /همکاران ، نقد کند.موقعيتهاي باليني را بصورت کنجکاوانه و نقادانه بررسي کند. از جمله: 1. ارزيابي ارتباطات حرفه اي از ديدگاه بيمار 2. ارزيابي انسجام مراقبتهاي مختلف ارائه شده توسط اعضاي تيم سلامتي 3. ارزيابي ارتقاي سلامتي بيمار 4. پيشگيري از عفونتهاي بيمارستاني داشتن نگرش حرفهاي صحيح و توانايي ايجاد حس اعتماد و احترام متقابل بين پزشک و بيمار و همکاران عناوين و محتوا در حيطه دانش، نگرش و مهارت
|

